Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

بزرگترین و باسابقه ترین موسسه استعدادیابی ایران
88633815 - 021

روش هایی برای کاهش دادن استرس

روش هایی برای کاهش دادن استرس

افراد زیادی به دلیل ترس ها و فوبی هایی که در عملکرد آنها اختلال ایجاد می کنند به جستجوی خدمات رفتار درمانگران برمی آیند. رفتار درمانگران برای اینکه به افراد کمک کنند تا براین مشکلات چیره شوند از روش های گوناگونی از جمله غرقه سازی،مواجهه تدریجی ،حسساسیت زد

غرقه سازی

غرقه سازی بر اصل یادگیری خاموشی استوار است . در این روش فرد در معرض محرک ترس برانگیز اما بی ضرری قرار می گیرد تا اینکه ترس او خاموش شود برای مثال کسانی که از بلندی می ترسند سعی می کنند در یک موقعیت مرتفع برای مدت طولانی یا حداقل به مدتی که ترس او ناپدید شود باقی بماند چون غرقه سازی اضطراب زیادی را ایجاد می کند. درمانگر ممکن است برای کمک کردن به فرد در مدت این رویارویی ها حضور داشته باشد.

مواجهه تدریجی

مواجهه ی تدریجی از این نظر که بر مواجهه با محرک های ترسناک اتکا می کند به غرقه سای شباهت دارد. اما برخلاف غرقه سازی ابتدا افراد با محرک هایی که خیلی کم ترسناک هستند مواجهه می شوند و بعد به تدریج در یک سلسله مرات محرک ها که به تدرج ترسناک تر می شوند پیش می روند. از مواجهه تدریجی برای درمان کردن انواع مختلف ترس ها،از ترس از بلندی گرفته تا ترس از تعامل های اجتماعی استفاده شده است. برای مثال کسی که از سوار شدن در آسانسور می ترسد ممکن است ابتدا بیرون یک آسانسور بایستد بعد در آسانسوری که در آن باز است بایستد سپس یک طبقه با آسانسور پایین برود بعد یک طبقه بالا برود . سپس دو طبقه پایین برود و الی آخر.قبل از اینکه فرد به مرحله ی بعدی پیش روی کند باید در هر مرحله احساس آرامش کند و اضطراب نداشته باشد. این روش تا جایی پیش می رود که این فرد بتواند به راحتی از آسانسور برای بالا و پایین رفتن استفاده کند.

حساسیت زدایی منظم

در حساسیت زدایی منظم مواجهه شکل رویارویی های تجسمی با محرک های ترسناک را به خود می گیرد . از این روش برای کاهش دادن پاسخ های فوبیک استفاده می شود. حساسیت زدایی منظم فرآیندی تدریجی است که درآن درمانجو یاد می گیرد محرک هایی را که به طور فزاینده ای ناراحت کننده می شوند تحمل کند در حالی که اضطراب نسبت به هر یک از آنها شرططی سازی تقابلی شود. تقریبا 10 تا 20 محرک در یک سلسله مراتب مطابق با توانایی آنها در فراخوانی اضراب مرتب می شوند.

سرمشق گیری

سرمشق گیری بر یادگیری مشاهده ای استوار است. در این روش درمانجویان افرادی را مشاهده و بعد از آنها تقلید می کنند که به چیزها یا موقعیت هایی که درمانجویان از آنها می ترسند نزدیک می شوند و با آنها کنار می آیند.سرمشق گیری مانند حساسیت زدایی منظم،انتظارات احساس کارآیی را در کنار آمدن با محرک های ترسناک افزایش می دهد.

شرطی سازی آزارنده

رفتاردرمانگران برای اینکه به افراد کمک کنند تا بر الکوهای رفتار خودشکن مانند سیگار کشیدن یا مشروب خواری مشکل ساز چیره شوند از شرطی سازی آزارنده استفاده می کنند . در شرطی سازی آزارنده محرک های دردناک یا آزارنده ای با پاسخ های نامطلوب مانند سیگار کشدن هماهنگ می شوند تا این محرک سیگار کمتر جالب باشد. برای کمک کردن به مشروب خواران مشکل ساز مزه ی نوشیدنی های الکلی مختلف با تهوع و استفراغ ناشی از دارو یا با شوک برقی اتفاق می افتد.

 

 

 

 

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 3104
  • بازدید دیروز: 2727
  • بازدید کل: 4693848