Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

اهمیت شناسایی استعداد کودکان

اهمیت شناسایی استعداد کودکان

کودکان تيز هوش و با استعداد، آنهايي هستند که اشخاص مجرب و واجد شرايط آنان را شناسايي مي کنند و به دليل برخورداري از توانايي هاي درخشان و عالي در آموزش، عملکرد بالايي دارند.

 

 

 

کودکان تيز هوش و با استعداد، آنهايي هستند که اشخاص مجرب و واجد شرايط آنان را شناسايي مي کنند و به دليل برخورداري از توانايي هاي درخشان و عالي در آموزش، عملکرد بالايي دارند. اين کودکان به برنامه ها و خدمات آموزشي متمايزي فراتر از آنچه در برنامه مدارس عادي ارائه مي شود نياز دارند اهميت اين جريان از اين نظر است که:

1- تفاوت هاي فردي در برنامه ريزي آموزش از اهميت ويژه اي برخوردار است.

2- در بين دانش آموزان استعدادها و توانايي هاي گوناگوني موجود است که لازم است به آنها توجه شود.

3- تنوع استعدادها را مي توان هر چه زودتر در بين کودکان شناخت.

4- ايجاد امکانات و تسهيلات ويژه براي شکوفايي استعدادهاي درخشان.

5- و اينکه در رشد و تعالي فرهنگ و تمدن ملت ها و افراد تيزهوش و سرآمد نقش اساسي دارند..

اين کودکان توانايي هاي بالقوه اثبات شده اي در چندين زمينه دارند:

1- توانايي هوش عمومي

2- استعداد فرهنگي خاص

3- تفکر خلاق يا سازنده

4- توانايي رهبري

5- توانايي رواني – حرکتي

در چنين حالتي نقش والدين در تعليم و تربيت کودکان تيزهوش و با استعداد شناخته شده از چند نظر داراي اهميت است از اين نظر که کودکان تيزهوش نبايد صرفا به دليل تيزهوشي از امتياز يا محروميت خاصي برخوردار گردند. انضباط خانه بايد بر ظرفيت هاي کودک براي کنترل خويش و استقلال رفتار متکي باشدو بايد در اعتماد به کودک در استدلال و مباحثه به او کمک کرد تا توازن هر عملي را که انجام مي شود، درک کند، کودکان تيزهوش منطق دان هاي خوبي هستند و عدم سازگاري در رفتار يا برخورد اجتماعي والدين طغيان کودکان را برمي انگيزد از سويي ديگر کودکان تيزهوش از منزوي شدن تدريجي در اجتماع، صرفا به دليل برتري توانايي هاي ذهني يا استعداد ويژه اي که دارند، شاکي اند. ساير کودکان با آنها بازي نمي کنند، بزرگسالان عقايد و سهم آنها را در بحث ناديده مي گيرند، همکلاسي ها آنها را در فعاليت هاي اجتماعي خود شرکت نمي دهند، تيزهوشان ممکن است به دليل توانايي هاي خود مورد احترام واقع شوند، ولي هميشه قابل معاشرت تلقي نمي شوند. به همين دليل والدين مي توانند براي آنان دوستاني بيابند که داراي علايق مشترکي بوده و توانايي هاي مشترکي داشته باشند. هر چه کودک درخشان تر باشد، يافتن معاشرين برايش مشکل تر است اما تمامي اين موارد زماني ممکن است که توانسته باشيم استعداد کودک خود را به درستي تشخيص دهيم که اين امر امروزه توسط موسسات و يا مراکزي که در اين زمينه فعاليت دارند انجام ميشود و مشاوران آنان مي توانند راهنمايان خوبي براي والدين باشند.

ارسال نظر

دریافت کد فیدخوان