Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

بزرگترین و باسابقه ترین موسسه استعدادیابی ایران
88633815 - 021

۹۳ نکته در مدیریت

۹۳ نکته در مدیریت

علوم و تکنولوژی بدون وقفه رشد می یابد و بدنبال آن مدیریت نیز ناگزیر به تجدیدنظر در روشها و رفتارهای خود می شود. امروزه نظریه ها و روشهای جدیدی در مدیریت مطرح است که نقش خود را به خوبی در عرصه اجتماعی ، صنعت و تجارت ایفا کرده اند و مورد تایید اکثر صاحبنظران و اندیشمندان علم مدیریت می باشد.
مدیریت مورد قبول در عصر حاضر براساس عقل ،منطق ،علم و تجربه استوار است و عدم توجه به آنها مدیریت را از صراط مستقیم خارج می کنند. سازمانها از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت ، مهم ترین عامل در حیات ، رشد و بالندگی یا نابودی سازمانهاست . مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت می کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست .
۹۳ نكته كاربردی و اجرایی در مدیریت را برای مطالعه مدیران، سرپرستان و كلیه افرادی كه به طور مستقیم با نیروی انسانی سروكار دارند، ارائه كرده‌ایم كه می‌تواند چكیده دهها كتاب و اثر علمی مدیریتی در این خصوص باشد.
**
۱- رمز موفقیت مدیران در ایجاد ارتباط با محیط و کارکنان است .
۲- هیچ گاه نکوشید تا خود را عوض کنید (اینکار چندان شدنی نیست ) بکوشید و سخت بکوشید تا روش کارکرد خود را بهبود ببخشید.
۳- مدیر باید هنر ارائه پیشنهادات اساسی رابه مسئولین ذیربط داشته باشد.
۴- مدیران برنامه ریز از قبل می دانند که در زمانهای آینده ، چه کسانی چه کارهایی باید انجام دهند.
۵- حیات هر سازمان ،بستگی به سیستم های اطلاعاتی موجود در آن دارد.
۶- قبل از طراحی هر نوع سیستم اطلاعاتی باید مطالعات امکان سنجی انجام شود.
۷- برای جذب بهترین ها باید شرایطی را در محیط کار، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
۸- از انجام کار به روشی که می دانید که چندان پیروزمندانه نیست و یا بازده اندکی دارد بپرهیزید.
۹- در گذشته کارکنان اداره می شدند،اکنون کارکنان فرهیخته میل به خود مدیریتی دارند.
۱۰- مدیران باید در اولین فرصت به فرآیند گردش اطلاعات موجود در سازمان سرو سامان دهد.
۱۱- نبین کی می گوید؟ ببین چی می گوید؟
۱۲- اطلاعات حاصل از اجرای سیستم های رایانه ای ، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
۱۳- در انجام كارها روی شیوه‌ای خاص تأكید نكنید. شاید كسی بتواند از مسیر كوتاه‌تر و بهتری شما را به مقصد برساند.
۱۴- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.
۱۵- از هر فرصتی برای استخدام و به كارگیری افراد برجسته استفاده كنید.
۱۶- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان مؤثر است.
۱۷- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.
۱۸- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
۱۹ - با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.
۲۰- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشی
۲۱- برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.
۲۲- دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
۲۳- انعطاف‌پذیر باشید.
۲۴- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
۲۵- سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
۲۶- طوری رفتار كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.
۲۷- هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نكنید.
۲۸- رعایت سلسله مراتب كاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد كنید.
۲۹- برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بی‌اساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.
۳۰- با شروع به موقع جلسات، وقت‌شناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
۳۱- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.
۳۲- در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
۳۳- انتقاد پذیر باشید.
۳۴- با بی‌توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی‌ارزش نكنید.
۳۵- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی‌شود.
۳۶- برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
۳۷- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
۳۸- خواسته‌های خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفه‌ای كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
۳۹- از هر كس، مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
۴۰- وظایف كارمندان را متناسب با توانایی‌های فیزیكی و حرفه‌ای آنان تعیین كنید.
۴۱- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.
۴۲ - در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحران‌زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش‌بینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنید.
۴۳- از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی می‌كند، پرهیز كنید.
۴۴- انتقامجو نباشید.
۴۵- زمان پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌ها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبه‌رو شود.
۴۶- در مورد چیزی كه نمی‌دانید، به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی‌دانم، هراسی نداشته باشید.
۴۷- با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
۴۸- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
۴۹- نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب كنید كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز با هم به گفت‌و‌گو بپردازند.
۵۰- برای ثبت ایده‌های درخشانی كه ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید
۵۱- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
۵۲- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما می‌افزاید.
۵۳- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفت‌انگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت‌پذیری می‌دهد.
۵۴- سامانه‌ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می‌كنید.
۵۵- مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت می‌شود.
۵۶- چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت‌وگوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.
۵۷- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
۵۸- امین و رازدار افراد باشید.
۵۹- با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصتهای طلایی باشید.
۶۰- صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
۶۱- مسئولیت‌پذیر باشید.
۶۲- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
۶۳- چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
۶۴- تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت‌تر از پیدا كردن چاره‌ای برای تغییر آنچه عنوان شده می‌باشد.
۶۵- وقتی می‌خواهید كاری را به كسی محول كنید، روشی را برای مطرح نمودن انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
۶۶- علت شكست‌های سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.
۶۷- با بی‌اهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بی‌ارزش نكنید.
۶۸- با انجام ورزشهای فكری، قابلیت‌های ذهنی خود را تقویت كنید.
۶۹- به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاری‌اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.
۷۰- با به كارگیری مشاورین كارآزموده و متعهد، موقعیت بازار كار را تحلیل كنید و استراتژی به كار بگیرید كه همیشه یك گام از رقبا جلوتر باشید.
۷۱- اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بی كفایت و كند بر دوش كارمندان ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بی عدالتی انگیزه خود را از دست می دهند.
۷۲- دانش حرفه‌ای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفه‌ای حاضر جواب باشی
۷۳- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفه‌جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنی
۷۴- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید
۷۵-وقتی عصبانی هستید ، درباره دیگران تصمیم گیری نكنید.
۷۶-همیشه وقت شناس باشید و برای حضور به موقع ، می توانید از ترفند قدیمی پنج دقیقه به جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
۷۷-هرگز امید ارتقاء را از زیر دستان نگیرید زیرا به طور یقین انگیزه آنها را برای تلاش از بین می رود.
۷۸-سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایده های درخشانی روبرو شوید.
۷۹-به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید .
۸۰- هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
۸۱- به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن‌بینی قضاوت نكنید.
۸۲- خشكی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل كنید.
۸۳- از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
۸۴- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه‌رسانها احترام قائل شوید.
۸۵- از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان، كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال كند.
۸۶- در موقع امضا كردن نامه‌‌ها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آنها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
۸۷- ریسك‌‌پذیر باشید.
۸۸- با قدردانی به موقع از كارمندان، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
۸۹- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
۹۰- هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید.
۹۱- سعی كنید اسامی كارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
۹۲- همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌كاهد.
۹۳- امین و رازدار افراد باشید.

  • منبع: vista.ir
  • تاریخ: یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 14:38
  • نویسنده:
  • صفحه: سازمانها
  • بازدید: 565

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 1450
  • بازدید دیروز: 1314
  • بازدید کل: 4767101